onsdag 8 januari 2020

Kvarnets döttrar / Myllyn tytöt





Jag har alltid älskat forsande vatten och vi syskonen
kallades forsens döttrar när jag var liten för
att det hade varit ett kvarn där tidigare
i den lilla byn jag är född och uppvuxen.
Jag söker mig alltid till ställen där jag kan
höra forsens brusande dån för
då är jag hemma och hittar lugnet.
I dag blev det en fin tripp till två forsar och
 nytt fågeltorn med fin utkiksplats som jag letade
redan tidigare men inte hittade..
blir fler gånger när flyttfåglarna anländer till våren.
-----------
Olen rakastanut kuohuvaa vettä jo pienestä lähtien ja
meitä siskoksia kutsuttiin myllyn tytöiksi sillä
kotipaikallani oli ollut mylly aikaisemmin
sillä pienellä kylällä josta olen kotoisin. 
Etsin aina tien kuohuvalle koskelle jossa
kuulen kuohujen jytinän josta
löydän rauhan ja kotoisan olon.
Oikein mukava retki tänään kahdelle koskelle ja
uudelle lintutornille jota etsin jo vuosi sitten
mutta en löytänyt..
hyvää tietää kevään linturetki kohteita jo nyt.

2 kommentarer:

  1. Ihmekö tuo, että vesielemntti on mieleisesi, Myllyn tyttö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näin se on, aina vaan pitää etsiä vettä mieluummin vielä kosken kuohuja..heti vetää suun hymyyn kun luen tuon myllyn tyttö..se sopiva kaikin tavoin...kiitos sinulle kun ymmärsit

      Radera

Tack för att du tar dig tid
-------------
Tulen iloiseksi kommentistasi

Kul att du hittade hit

Hoppas du ser något intressant..
Om du vill kontakta mig : tarja04@hotmail.com
Ha det bra och välkommen åter

Bloggarkiv