torsdag 24 januari 2019

Gammalt hantverk och repa upp tröja/ Vanha työtapa ja purkaa pusero



Nu glömde jag vad detta kallas på svenska,
kunde det 5 min sedan.. Kinnasneule på finska.
Ska försöka att nåla såna vantar igen 
med denna teknik för
det är det varmaste som finns.
Hade såna men tills slut var det bara hål
i de fast jag fixade och trixade med de ett antal gånger.
Hur ska detta gå,
krävs envishet att få till de..inte lätt !
Jag håller på och repar en tröja, 
hjälper en äldre dam och
försöker komma på hur få
garnet att bli slät.
Om det vore ullgarn så skulle det
vara enkelt men detta blandgarnmåste sträckas 
i vått tillstånd..testar vidare.
-----------
Unohdin mitä Kinnasneule olikaan ruotsiksi,
sana hävisi vain mielestä muutama min sitten.
Yritän neuloa uudet kun entiset ei
pysyneet kasassa enää
vaikka parsin moneenkin kertaan.
Lanka kiertää moneen suuntaan ja
kintaista/lapasista tulee erittäin lämpimät.
Tätä tekniikkaa on käytetty jo keskiajalla.
Autan iäkästä tuttava rouvaa purkamaan
puseron ja yritän keksiä keinon millä saisin
langan suoraksi, jotain sekoitusta ja pakotettava
märkänä venytyksen kautta suoremmaksi,
kumpa olisikin villalankaa niin
ei mitään ongelmaa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid
-------------
Tulen iloiseksi kommentistasi

Kul att du hittade hit

Hoppas du ser något intressant..
Om du vill kontakta mig : tarja04@hotmail.com
Ha det bra och välkommen åter

Bloggarkiv