tisdag 27 oktober 2015

Strömmar / Kuohuja




 Ännu en gång så hittade jag mig stirrandes på forsen och
fick helt nya bilder.
När jag var liten så hade vi c 50 m till forsen,
den hördes alltid, sommar som vinter.
Så fort jag kunde gå så hade jag tagit mig till bron över forsen,
hade suttit där på kanten o sparkat med benen o stirrat ner.
Storebror hade försökt hålla mig därifrån,
han hade tydligen en käpp till hands om jag inte skulle lyda.
Egentligen konstigt att jag inte trillade ner.
Livet var väldigt annorlunda då på slutet av -50 talet
på en liten by på landsbygden i Finland.
---------
Taas kerran löysin itseni tuijottamassa kosken kuohuja ja
sain ihan uusia kuvia.
Syntymäkodissani oli vain 50 m koskelle
joka kuului aina,niin kesällä kuin talvella.
Heti kun opin kävelemään olin tepsutellut kosken yli
menevälle sillalle ja istunut siihen reunalle ja
heilutellut siinä jalkojani ja tuijottanut kuohuihin.
Isoveljeni joka on 3 v vanhempi oli paimentanut minua kepin kanssa
yrittäen saada minua pysymään poissa sieltä.
On se kyllä merkillistä etten ollut pudonnut alas.
Elämä oli tosiaankin niin erilaista silloin
-50 luvun loppupuolella
pienessä kylässä Suomessa.
 


1 kommentar:

  1. Pikkusisko Marke sanoo: Upeat kuvat kosken kuohuista.
    Todella sinua on Aina vesi ja kosken kuohut vetänyt puoleensa.
    Kiitos, siinä tuli sitten todistettua miten asia on

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid
-------------
Tulen iloiseksi kommentistasi

Kul att du hittade hit

Hoppas du ser något intressant..
Om du vill kontakta mig : tarja04@hotmail.com
Ha det bra och välkommen åter

Bloggarkiv